Dziś jest: czwartek, 13-12-2018, Imieniny: Dalidy, Juliusza, Łucji
Biuletyn Informacji Publicznej

Kółko chemiczne

Program koła chemicznego

Klub młodego chemika

Prowadząca J. Żyła

  1. Charakterystyka zajęć

Zajęcia są prowadzone dla uczniów z pasją, zainteresowanych naukami przyrodniczymi. Jedni przygotowują się do konkursów przedmiotowych, inni przychodzą z konkretnymi problemami badawczymi, które wymagają rozwiązania. Na zajęciach gościmy również tych uczniów, którzy potrzebują wsparcia w nauce chemii i to wsparcie tu otrzymują. Zajęcia sprzyjają przygotowaniom do egzaminu. Klub młodego chemika jest formacją otwartą, zapraszamy wszystkich zainteresowanych i w potrzebie. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu lub w zależności od potrzeb i możliwości czasowych uczestników na zasadzie umawiania terminów. Trwają przez 1 godzinę lub jak jest potrzeba to blokowo. Raz do roku organizujemy dzień chemika, w którym udział biorą wszyscy zainteresowani oraz ci, którzy chcą spróbować swoich sił.

 

  1. Cele  
  • Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowania uczniów wiedzą chemiczną,
  • Zrozumienie wszechobecności i znaczenia reakcji chemicznych w naszym otoczeniu,
  • Wyrobienie  w uczniach odpowiedzialności za środowisko prezentując postawę proekologiczną,
  • rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy z podręcznikami i książkami popularnonaukowymi
  • Umiejętność posługiwania się zdobytą wiedzą chemiczną w życiu codziennym,
  • Rozwijanie pasji badawczej oraz twórczego myślenia uczniów,
  • nabywanie umiejętności samodzielnego projektowania doświadczeń jako sposobu sprawdzania hipotez naukowych
  • Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji (literatura popularnonaukowa, Internet),
  • Przygotowywanie uczniów do konkursów przedmiotowych,
  •  Przygotowanie uczniów klas trzecich do egzaminu gimnazjalnego,
  • rozwijanie talentów
  1. Procedury osiągania celów
  • Praca zespołowa z uczniami,
  • Praca indywidualna z uczniem,
  • Praca metodą między projektów edukacyjnych,
  • Projektowanie i samodzielne wykonywanie uczniowskich doświadczeń laboratoryjnych,
  • Rozwiązywanie zadań rachunkowych o różnych stopniach trudności,
  • analiza danych z tablic chemicznych (np. tabele rozpuszczalności, wykresy rozpuszczalności, układ okresowy pierwiastków chemicznych)
  • demonstracja trudniejszych lub bardziej niebezpiecznych doświadczeń
  • ćwiczenia w pisaniu równań reakcji
  • rozwiązywanie chemografów
  • Udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
  1. Treści realizowane
  • pierwiastki chemiczne – występowanie w przyrodzie, otrzymywanie, właściwości
  • budowa atomu, rodzaje wiązań
  • prawa chemiczne: zachowania masy, stałości składu,
  • zjawisko promieniotwórczości, okres półtrwania, reakcje rozpadu alfa i beta,
  • promieniotwórczość naturalna i sztuczna, zastosowania izotopów promieniotwórczych
  • elementy historii chemii, najważniejsi odkrywcy
  • rozpuszczalność, roztwory nasycone i nienasycone
  • stężenie procentowe roztworu, rozcieńczanie, mieszanie roztworów o różnych stężeniach
  • charakter chemiczny tlenków, reakcje z wodą, kwasami i wodorotlenkami, tlenki amfoteryczne
  • właściwości kwasów i wodorotlenków, dysocjacja, kwasy mocne i słabe, skala pH, wskaźniki kwasowości
  • otrzymywanie soli – wszystkie znane metody, równania reakcji cząsteczkowe i jonowe
  • szereg aktywności metali
  • właściwości i praktyczne zastosowanie soli
  • badanie składu pierwiastkowego związków organicznych
  • właściwości węglowodorów i ich pochodnych
  • związki chemiczne w kuchni
  • związki chemiczne, które trują i uzależniają
  1. Projekty realizowane i planowane
  • Promieniotwórczość - za i przeciw
  • Czym jest powietrze?
  • Kwaśne opady, dziura ozonowa, smog
  • Alternatywne źródła energii
  • Układ okresowy – źródło informacji o pierwiastkach chemicznych
  • Czy możliwy jest dzień bez chemii?  
  • Kwasy nie takie straszne
  • Zasady w każdym domu
  • Sole wokół nas
  • Mydło, robimy mydło i badamy jego znaczenie na co dzień