Recepty na radość i zdrowie
Czas trwania innowacji : od września 2010 r. do czerwca 2013 r.
Autorki innowacji Renata Borosz, Irena Bujnicka
Wciąż istnieje duża potrzeba podnoszenia poziomu wiedzy z zakresu higieny osobistej i higieny otoczenia wśród naszych uczniów.
Niewątpliwie ważne są również właściwe nawyki żywieniowe. Duża grupa uczniów w ramach drugiego śniadania przynosi z domu słodycze bądź zaopatruje się w nie w sklepiku szkolnym i pobliskich sklepach. Dzieci chętnie jedzą chipsy, piją coca-colę i inne napoje gazowane. Nie zdają sobie sprawy, iż odżywianie ma bezpośredni wpływ na rozwój organizmu a w następstwie na przebieg procesu uczenia się.
Obok poruszonych wyżej zagadnień chciałyśmy również zwrócić uwagę na zagadnienia jakimi są zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku, kiedy zagrożone jest życie lub zdrowie.
Każdy z nas może znaleźć się w sytuacji, kiedy szybka reakcja i pomoc może uratować komuś życie. Jak słyszeliśmy już wielokrotnie w mediach, w takich sytuacjach doskonale sprawdzają się dzieci pod warunkiem , że zasady postępowania są im znane.
Reasumując za główne przyczyny wdrożenia innowacji można uznać:
- niewystarczającą wiedzę uczniów dotyczącą sposobów utrzymania w czystości ciała, odzieży, obuwia i otoczenia w którym dziecko przebywa,
- niską motywację do dbałości o czystość ciała i higienę osobistą,
- niedostateczne wykształcenie podstawowych nawyków higienicznych w wieku dziecięcym,
- brak umiejętności dokonywania właściwych wyborów produktów żywnościowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania dziecka w wieku szkolnym,
- niewłaściwe nawyki żywieniowe wyniesione z domu i zaczerpnięte z reklam,
- niewystarczająca wiedza na temat znajomości podstawowych zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia oraz zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Realizacja zagadnień wymagać będzie stosowania różnorodnych form i metod pracy. Przede wszystkim metod polisensorycznych pozwalających na wielozmysłowe poznanie, metody praktycznego działania oraz metod aktywizujących wyzwalających twórczą aktywność.
Przewidywane działania:
- Przygotowanie scenariuszy ciekawych zajęć z zakresu promocji zdrowia i ich realizacja
- Zorganizowanie spotkań z pielęgniarką, higienistką, lekarzem, stomatologiem, dietetykiem
- Prelekcja dla rodziców „ Jaki wpływ ma odżywianie dziecka na uczenie się”
- Projekcje filmów oświatowo zdrowotnych
- Inscenizacje i teatr kukiełkowy w wykonaniu dzieci i ich prezentacja
- Nauka piosenek o tematyce zdrowotnej i ich prezentacja
- Konkursy i quizy o tematyce zdrowotnej
- Udział w obchodach Światowego Dnia Walki z Otyłością, Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem, Światowego Dnia Żywności, Dnia Sprzątania Swojego Biurka
- Przygotowywanie gazetek tematycznych i wystaw
- Trening w zakresie udzielania pierwszej pomocy pod nadzorem przedstawicieli służby zdrowia
Na zakończenie wśród dzieci i rodziców zostaną przeprowadzone badania ankietowe określające poziom wiadomości i spostrzeżeń dotyczących zaistniałych zmian. Ewaluacja będzie miała również formę prezentacji, wystaw prac plastycznych czy wyrobów kulinarnych, inscenizacji i piosenek prezentowanych przy okazji różnych obchodów.