Kilka słów o programie
Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki - Wzrost kompetencji uczniów i nauczycieli szkół podstawowych na obszarze Aglomeracji Opolskiej
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 31 w Opolu przystąpiła do realizacji projektów pod nazwą Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki AO Obszar I, Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki AO Obszar II, Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki AO Obszar III. Projekt współfinansowanych jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 oraz budżetu państwa.
Uczniowie w trakcie trwania projektu otrzymywać będę wsparcie w zakresie:
- kształcenia kompetencji kluczowych, w tym w miejscach edukacji bezpośredniej,
- tworzenia warunków dla nauczania na metodzie eksperymentu,
- korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych,
- indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Uczniowie szkoły podstawowej będą zapraszani do udziału w zajęciach w miejsca edukacji bezpośredniej, które mają na celu kształcenie kompetencji kluczowych – społecznych. Zajęcia dedykowane są w pierwszej kolejności uczniom klas V oraz IV.
Lista miejsc edukacji bezpośredniej w których realizowane będą zajęcia wyjazdowe:
- Uniwersytet Opolski (maksymalna liczba uczniów 31)
- Fascynujący Świat (maksymalna liczba uczniów 90)
- Techniki muzyczne (maksymalna liczba uczniów 90)
- Kontakt z przyrodą (maksymalna liczba uczniów 90)
- Wizyty w gospodarstwach (maksymalna liczba uczniów 31)
- Kontakt z przyrodą (maksymalna liczba uczniów 90).
Ponadto zaplanowano dodatkowe 20 godzinne zajęcia pozalekcyjne realizowane w szkole
w niżej wymienionym zakresie:
- Kształcenie kompetencji kluczowych,
- Korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjno - komunikacyjnych (TIK),
- Nauczanie oparte na metodzie eksperymentu w szkołach.
Zajęcia w pracowniach eksperymentalno-doświadczalnych w Opolu
- Zaczarowany Świat.
Aktywizujące podejście do nauki oraz możliwość przyswajania wiedzy poprzez wykorzystanie eksperymentów jako głównych narzędzi w celu zainteresowania uczniów problemem charakteryzuje zajęcia w pracowniach eksperymentalno-doświadczalnych.
Proponowana tematyka zajęć to m.in. doświadczenia i pokazy z mechaniki, optyki, techniki, nowoczesnych technologii, zmysłów człowieka. Każdy uczeń weźmie udział w 6 godzinnych praktycznych zajęciach – przewidziane są nagrody konkursowe dla grup uczniów. Zajęcia prowadzone będą przez animatorów, którzy objaśniają zjawiska, pomagają odkrywać zależności, stawiają pytania, pobudzają uczniów do wyrażania własnych przemyśleń czy pomysłów kierując się zasadą „zobacz – dotknij – zrozum”.
Pracownie eksperymentalno-doświadczalne dzielą się na:
- Pracownia Karola Olszewskiego
W tej pracowni odbywają się zajęcia z zakresu fizyki podczas których mawiane są takie zagadnienia jak wykorzystać odnawialne źródła energii, fizyce obecnej na co dzień wokół nas oraz wielu informacji na temat energii.
- Pracownia Eugeniusza Romera
Zajęcia z zakresu przyrody nieożywionej - Pracownia w której uczniowie znajdą odpowiedź na takie pytania jak: Z czego zbudowana jest Ziemia i jak bardzo różni się od Jowisza? Co można wyczytać ze skał, a co z chmur?
- Pracownia Jana Dzierżona
Zajęcia z zakresu przyrody ożywionej i żywienia. Zajęcia o pszczelarstwie, przyprawach, nasionach w kuchni, zbożach, żywieniu czy układzie kostnym człowieka.
- Pracownia Kazimierza Prószyńskiego
Pracownia zajmująca się optyką. Zajęcia na temat barw obserwacje nocą czy malowanie światłem to kilka tematów poruszanych w tej pracowni.
- Pracownia Krzysztofa Pendereckiego
W tej muzycznej pracowni uczniowie poznają budowę harfy, posłuchają rockowych utworów oraz wezmą udział w licznych zabawach ruchowych m.in.: w zabawie na ponad dwumetrowa klawiatura pianina, na której gra się w podskokach, naciskając klawisze stopami.
- Pracownia Stefana Banacha
Pracownia matematyczna. Miejsce w którym uczniowie nauczą się szyfrowania, wysyłania informacji czy dokonywania pomiarów.
- Pracownia Alana Turinga
Zajęcia z robotyki i programowania.
Wszystkie informacje pochodzą z oficjalnej strony projektu: http://sn.rzpwe.opolskie.pl/