Realizacja zadania nr 1
Przeprowadzenie konwersatorium pt. „Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”.
Zadanie zostało zrealizowane dnia 27 lutego 2018 roku w ramach lekcji wychowawczej. Uczestnikami konwersatorium byli uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 31 w Opolu. Debata była prowadzona pod kierunkiem nauczyciela. Spotkanie rozpoczęło się od przypomnienia definicji patriotyzmu. Następnie podane zostały różnice między patriotyzmem czasu pokoju a patriotyzmem czasu wojny. Uczniowie zastanawiali się nad tym, co to znaczy być patriotą? W swoich odpowiedziach wskazywali, iż miłość do ojczyzny może się wyrażać na różne sposoby. Przywołali nazwiska polskich patriotów walczących o wolność i niepodległość z bronią w ręku i nie tylko. Uczestnicy zauważyli też, iż w życiu codziennym, w natłoku obowiązków nie ma zbyt wiele czasu na to , by rozmyślać o zobowiązaniach wynikających z patriotyzmu.
Powyższy wniosek stał się więc pretekstem do sformułowania następującego problemu: Co dla mnie oznacza bycie patriotą?
Zaproszeni uczniowie zostali podzieleni na kilkuosobowe zespoły. Po upływie wyznaczonego czasu podjęli się próby wskazania działań z ich życia codziennego, które świadczą o postawach patriotycznych. Kolejno zaprezentowały się zespoły Samorząd Uczniowski, Szkolne Koło Caritas oraz grupy promujące wartość tradycji, uczenia się, dbania o przyrodę. Uczniowie opowiadali o podejmowanych działaniach, akcjach, których byli i są uczestnikami. Ponadto wskazali na wartości i postawy, które utożsamiają
z patriotyzmem dnia dzisiejszego: zaangażowanie, bezinteresowność, kreatywność, ambicje, pomoc innym, solidarność, empatia, otwartość, pamięć, szanowanie zieleni, segregowanie śmieci. Spotkanie przebiegło w przyjaznej atmosferze, z poszanowaniem prawa innych do własnych przekonań i poglądów. Uczniowie także zobowiązali się do opracowania Kodeksu Postaw Patriotycznych.